torsdag 4 maj 2017

Tomatmarmelad


Här hemma gillar vi hemkokt tomatmarmelad. Jag tror nog att den tillhör favoriten kanske på delad plats med apelsin marmelad förståss. Första gången jag smakade tomatmarmelad var på en gård på Österlen och när jag kom hem testade jag mig fram. Sedan dess har jag kokat den några gånger här hemma. Den är kanon lätt att göra och är som sagt supergod både till en festlig ostbricka som på en rostad macka på morgonen.

Tomatmarmelad

500 g tomater
250 g syltsocker
1 vaniljstång

Koka upp tomaterna så att det går att ta av skalet. Skala tomaterna och dela I bitar. Koka upp tomaterna tillsammans med den skrapade och delade vaniljstången så till tomaterna är till mos. Det går att mixa för en slätare marmelad. Tillsätt sockret och koka i minst fem minuter så att den stelnar då den svalnar. Hätta upp på väl rengjort burk. Låt svalna innan du sätter på lock och sätter in i kylen.

Lycka till!
Kram // A 

8 kommentarer:

  1. Det där måste provas. Tack.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  2. Det måste jag testa, älskar både tomater och marmelad så det bör funka...
    Kram J

    SvaraRadera
  3. Älskar tomatmarmelad! Gjorde lite i höstas men den blev för söt! Sparar ditt recept...
    Ha en skön lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Himmel vad mycket gott du gör. Kan inte du flytta hem till mig..hihi ;)
    Ha en underbar helg.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  5. Det lät gott. Ska nog prova att göra det där.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Färgen är för läcker på fotot. Smakar det hälften så gott så ... :)

    SvaraRadera