torsdag 4 februari 2016

Potatis och purjolökssoppa


I detta ruggväder passar soppa perfekt, eller hur? Som ni vet är det  inte alls min favorit men mina familjemedlemmar älskar soppa och jag är inte alltid självisk haha.  Det går ju snabbt och inte kostar det en massa heller. Billigt och snabbt och en bra mittiveckanrätt.

Potatis och purjulökssoppa


2 gula lökar
1 purjolök
6 potatisar
4 hönsbuljontärningar
1 liter vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
salt, peppar och ev. aromat

Hacka och skiva lök och potatis. Bryn löken och häll på vatten + buljong. Låt koka ihop. Tillsätt potatisen. Koka ytterligare tio minuter. Tillsätt matlagningsgrädde och krydda efter smak. Servera gärna med ett gott bröd till. Klart!

Önskar er en fortsatt bra torsdag kväll. 
Kram // A

7 kommentarer:

  1. Potatis o purjolökssoppa är så gott! God spis!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Gillar snabbt och billigt.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. ÅÅå smarrigt! Min favvosoppa..;)
    Kraaam Katarina

    SvaraRadera
  4. SOppa är verkligen gott. Jag gör det alldelens för sällan. Tack för tipset. kram Annika

    SvaraRadera
  5. Soppa är en stor favorit under vinterhalvåret. Fin fredag till dig. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Soppa är inget jag blir sugen på, men när man väl äter det så är det gott ;) kram

    SvaraRadera
  7. Jag älskar soppa så tack för receptet.
    Kram Pia

    SvaraRadera