onsdag 18 november 2015

Polynéer


Jag gjorde mig till på min mammas födelsedag och bakade en liten goding som jag vet tillhör en av hennes favoriter. Det är en smarrig liten kondisbit.

Polynéer 

Mördeg

2,5 dl vetemjöl
100 g smör
0,5 dl socker
1 äggula

Nötfyllning

100 g hasselnötter
3 dl florsocker 
2-3 äggvitor

Blanda samman Mördeg en.  Låt vila i kyl ca 30 minuter. Kavla ut eller tryck ut som ett skal i ca 18 aluminiumformar. Mal nötterna. Bland med florsocker och äggvitor. Fyll formarna med nötblandningen 3/4 av formarna. Finns det mördeg över så skör remsor och korsa över nötblandningen. Grädda i ugnen i 10-12 minuter på 175 grader. Låt svalna. Förvara gärna i kyl.
Lycka till.

Kram // A


10 kommentarer:

  1. God morgon. Det uppskattades väldigt mycket att du "gjorde dig till". Kakorna var jättegoda och det tyckte Thomas också. Jag kan varmt rekommendera detta recept. Kram fr mamma

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present till din mamma! Det är så gott med småkakor <3

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Åhh Det var längesedan jag såg sådana. jag önskade att min mamma skulle baka sådana när jag var barn, men det gjorde hon inte. Jag ska nog testa nu till jul. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Sååå fint litet paket, sådant man vill ha som gå-bort-present och lämna över/få!! : )

    SvaraRadera
  5. De där är syndigt goda. Sv de vita skåpen är köpta på Jysk, men jag har bytt ut handtagen på dem Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Men vad fint med en personlig present!

    SvaraRadera
  7. Va fina de ser ut...som köpekakor :)
    Fiket på förra inlägget lät mysigt, kul med nya ställen.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera