onsdag 15 oktober 2014

Modern fyriskaka



Äpple känns säsongsriktigt nu och jag gör nästan alltid samma äpplekaka. För mig blir det så när jag hittat något som både är lätt och gott. Men här tänkte jag testa att modernisera den annars också så goda fyriskakan vilket jag inte gör så ofta. Jag testade fyriskaka med smak av lakrits. Den blev jätte god. Så jag bjuder er på receptet. Varsågoda......

Modern Fyriskaka

2 stora äpple
2 msk lakritspulver
125 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
2,5 dl mjöl

Skala och skiva äpplena. Bland de med lakritspulvret och låt stå en stund. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt smöret. Tillsätt de övriga ingredienserna och häll upp i en smord och bröad form. Lägg i äppleklyftorna och strö över lite socker. Grädda på 175 grader i ca 30 minuter.

Ha en underbar dag.
Kram // A

12 kommentarer:

  1. Lät ju verkligen spännande, gillar ju fyriskaka, så jag får kanske testa med lakrits i. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  2. Det låter gott. Och ser gott som 17 ut!!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Jag som älskar lakrits krydda ofta mina bakverk med det. Mums med äppelkaka. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Nu ska här bakas äppelkaka!! Gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Ojoj, jag kom precis på att jag inte ätit nån äppelkaka denna säsongen... Ops! Jag brukar göra smulpaj, med mycket smul och lite äpplen. :)

    SvaraRadera
  6. Den du! Smakar jag gärna på :)

    SvaraRadera
  7. Mums den lät väldans så smarrig!!! Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Äppelkaka är nog bland det godaste jag vet med en massa vaniljsås... och lakrits låter i låter gott

    Sv. Japp kroppen är mör

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Tack för det, äppelkaka är ju så himla gott :)
    trevlig kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Hej Anette, här var jag inne o kikade för ett tag sen (hittade dig via Jenny) men skrev nog inget...det var tarvligt gjort ;-) förlåt ska aldrig upprepa detta ;-) ;-) kul att du hittade in till min fotoblogg och hoppas även att du ska hitta till min skrivblogg, obs! Frivilligt ;-) www.caelumlife.blogspot.com

    På återsyn, kram/carina ps. Jag förmodar att du vet vem jag är...

    SvaraRadera
  11. Älskar (såklart) lakrits så den här måste provas, kanske redan till helgen ;-)
    Kram J

    SvaraRadera