onsdag 23 april 2014

Omelett


Ibland är det bara så gott med något lite enklare till middag. Omelett känns matigt men ändå lättare tycker jag. Här har jag gjort en omelett i ugnen med räkstuvning. Super smarr....

Ugnsomelett

1,5 msk vetemjöl
5 dl mjölk
4 ägg
2 krm salt
2 krm peppar
Smält smör till formen

Vispa ut mjölet i mjölken och tillsätt resten. Häll i den smorda formen och grädda i ca 25 minuter på 200 grader.

Räkstuvning

2 msk margarin
4 msk mjöl
2,5 dl matlagningsgrädde + 1 dl mjölk (vill man ha mindre fett går det att bara använda mjölk)
1 msk dill
salt och peppar

Smält margarin i en gryta och blanda i mjölet. Häll i vätskan och vispa till det kokat upp och blivit tjockt. Blanda i kryddor och dill. Häll över omeletten.

Häll sist över de nyskalade räkorna och servera med en sallad och ev en smörgås till.
Smaklig spis!

Kram // A


8 kommentarer:

  1. Älskar omelett :) Gott och enkelt. Ha en fin dag, kramen

    SvaraRadera
  2. Jag älskar omeletter i alla former o smaker! Tack för receptet!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Omelett äter jag ofta!! Gott och enkelt är det! Oftast har jag keso till mina omeletter det är smakens
    Kram och ha en bra dag!
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Mm det såg smarrigt ut ;) Xo /G

    SvaraRadera
  5. Håller med om lite lättare middagar! Det vill jag också ha ibland, ikväll har jag dock proppat i mig två portioner och sitter ändå här och är sugen på nåt litet att stoppa i magen!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  6. Lätt, gott och snabbt att laga, sånt gillas.
    Ser riktigt gott ut.

    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Älskar omelett så denna måste jag testa. Ha en underbar helg! Kram

    SvaraRadera