måndag 17 februari 2014

Bulleri och bullera


Måndag för mig, måndag för många av oss. Det är inte vilken måndag som helst. Min allra bästa Super G fyller (inte många men dock...) år idag. Hipp Hipp Hurra.....
Det är även första dagen på lovet för mina killar. Behöver jag säga att här är ganska tyst just nu (de sover). Jag har bullat upp lite så de klarar sig...

Rågsiktsbullar

5 dl mjölk
50 g smör
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk sirap
3 dl vetemjöl
ca 10 dl rågsikt

Smält smör och häll i mjölken, värm till 37 grader. Häll över den smulade jästen. Blanda i resterande ingredienser. Blanda till en smidig deg. Jäs i 40 minuter. Jag formade degen till en lång korv som jag sedan skar i lagom stora bitar. Jäs ytterligare i 30 minuter. Grädda ca 10 minuter på 200 grader.

Nu är det dax för mig att göra skäl för lönen som gör ett snabbt besök i slutet av varje månad.
Kram // A


10 kommentarer:

  1. Mmm, gott nu blir det 3 fastedagar här...kram Diana

    SvaraRadera
  2. Grattis till G!
    Skönt med sovmorgon, lov och nybakat!

    SvaraRadera
  3. Hej, vad mycket goda recept du har! Jag bakar också mycket bröd och ska testa dina bullar :) Ha en skön start på veckan!

    SvaraRadera
  4. Jadå här firas det med prinsesstårta o spikmatta!! O nä inte har väl det med åldern att göra ;) kramen/G

    SvaraRadera
  5. Åh grattis! Ser mumsigt ut!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Mmm mums med nybakat, här är det också sportlov. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Mmm, finns ju inget godare än hembakta bullar till frukost!!

    SvaraRadera
  8. Åh, så gott med hembakt! Banankladdkaka ska jag klart prova också...! Smaskigt!
    jag kommenterade också skidåkarnas lättklädda kroppar. Tyckte det såg skönt ut jag.. :)
    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera