fredag 22 november 2013

Gamla bakverk

Rulltårtan är underskattad tycker jag. Den är god, enkel, snabb att göra och går att variera i det oändlig. Det är inte det bakverket som jag känner ett direkt sug efter kanske men jo jag vill ändå hylla den lite. Att göra sådana små bakelser är ju festligt, enkelt och gott. Jag vet att vi är mitt uppe i lussebullar och pepparkakor......jag kommer nog också dit kanske tror jag snart!


Rulltårta

3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kaffegrädde
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser och blanda försiktigt. Häll ut på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i ca 5 minuter på 225 grader. Förbered ett bakplåtspapper och strö över socker på det. När kakan är färdiggräddad ta försiktigt i pappret och vänt upp och ner på kakan som du lägger på det sockrade pappret. Fyll med valfri sylt och rulla ihop. 
Jag skar mina i ganska stora bitar och ställde dom upp. Sedan la jag på vaniljkräm, grädde och här mandarinklyftor.........
Dessa får mig att tänka lite på 70 och 80 talet men det är fortfarande gott!

Glöm inte att le idag, det känns så bra...tro mig. Det är ju trots allt fredag!
Kram // A

12 kommentarer:

  1. Nej men nu vill jag ju ha rulltårta till frukost?! Le får jag göra på söndagkväll när min stressiga & intensiva arbetshelg är över. Fredagskramar Maria

    SvaraRadera
  2. Det var länge sen jag åt rulltårta kram Diana

    SvaraRadera
  3. Rulltårtan är verkligen underskattad, superenkel att baka o så kan man variera fyllningen hur mycket som helst. Ha en mysig fredag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Så gott med rulltårtsbakelser, det var länge sedan jag gjorde... Kanske till helgen, kram Suss

    SvaraRadera
  5. Mmm, så gott! Och jag håller med dig, rulltårta är underskattat. Min favorit är med blåbärssylt, vispad grädde och färska blåbär. Lovely! :)

    Ha en strålande fin fredag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Åhhh, rulltårta har jag nog aldrig bakat sen jag flyttade till USA.
    Tack för receptet!
    Ha en fin helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  7. Åh de där minns jag från jag var yngre, något som min mamma alltid gjorde med mandariner på:) gott! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Åh va tråkigt det är när det blir så..:-(
    Sa jst när vi åt middag ikväll att just denna hyacint är ett praktexemplar, så ska dom se ut tycker jag, gillar inte när dom blir för "rångliga".

    Ha en fin kväll
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Förr bakade vi på nätterna till de gamla. Långpannor och rulltårtor var några favoriter, snabbt att göra och blir till många!

    SvaraRadera
  10. Det jag gillar bäst med rulltårta är att det tar ynka 5 minuter!! Jag vill ju att allt går snabbt, liksom!
    Drömtårta tycker jag oxå är så gott!!

    SvaraRadera
  11. Rulltårta med en rejäl klick grädde skulle sitta fint!! Yammi!
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  12. Rulltårta är en favorit här och lite grädde på det är ju ännu bättre :)

    Sv: Jo jag vet, men arbetsnarkoman som är så
    är det lätt att det blir långa dagar.
    Ha det gott

    SvaraRadera