tisdag 1 oktober 2013

Ta ut svängarna

Jag vill gärna ha en massa fina receptböcker men jag använder dem sällan. Antingen tar jag välbeprövade recept, hittar på egna eller så hittar jag något spännande på nätet. Recetpböckerna kan i och för sig bara vara fina att titta i och ge inspiration men nog är det synd att inte prova recepten. Härom dagen tog jag tag i den saken (grattis till mig) och bakade Pernilla Wahlgrens Kanelbullesockerkaka.


Är det så att ni vill prova så är receptet så här. Den var nästan godare dagen efter tyckte nog jag.

Kanelbullesockerkaka

175 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
3 dl gräddfil
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Fyllning

1 dl socker
3 msk kanel

Rör smör och socker smidigt. Tillsätt äggen ett i tagen. Tillsätt övriga ingredienser. Blanda socker och kanel till fyllningen. Häll hälften av smeten i en smörad och bröad form. Strö över hälften av kanel och sockerblandningen. Häll över det sista av smeten och slutligen kanelsockret. Grädda kakan i 175 grader i ca 40 minuter.

På fredag är det ju kanelbullens dag så det passar kanske bra att värma upp med denna.......

Ha en underbar dag.
Kram // A

8 kommentarer:

  1. Datan är nog min nya receptbok... Inte så fin hehe!
    Vissa recept skriver jag ut och jag har miljoner små lappar som ligger!
    Låter som en go bulle det där!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Mmmm så gott! Men det är väl inget som jag ska ge mig på för allt hamnar i skogen i slutändan XD
    Ha det gött

    SvaraRadera
  3. Jag kollar också väldigt ofta på nätet och ofta på bloggare som jag vet bjuder på så mycket gott.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Men mums den lät god :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Guud så gott!!
    Nu blev jag ju jättesugen, älskar kardemumma..:-)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Den lät god! Jag har sällan tålamod för jäsdegar så detta var perfekt!

    SvaraRadera
  7. Har bakat den och tycker det är ett snabbt och gott alt när man inte hinner jäsa och "bulla" :-)

    SvaraRadera