måndag 25 februari 2013

Sur bebis och bubblor

Jahapp, det var denna helgen det. Rätt som det är fredag så är det måndag igen. ganska skönt faktiskt, killarna har haft en veckas lov och börjar i skolan igen. Bra tycker mamman som anser att det inte är alltför sunt att sitta uppe på nätterna och sova hela dagen men jag vet några som inte helt och hållet håller med.....

***************************************************

För några dagar sedan satte jag en "bebis", jag tänkte att detta kan bli hur kul som helst.......
....så jag satte en surdegsgrund som sedan skulle växa och bli gott bröd.


Surdegsgrund på vete

100 g vetemjöl (gärna ekologiskt men jag använde vanligt)
120 g vatten
20 g rivet äpple

Koka upp vattnet och låt svalna till ca 40 grader. Blanda allt och häll i en glasburk med lock men skruva inte fast locket om du inte vill ha en överraskning då du öppnar det. Låt stå i rumstemperatur. Min deg var klar efter tre dagar.Om du inte ska använda den direkt så behöver den matas och förvaras i kylen.

Matning av surdegsgrund

50 g ljummet vatten
50 g mjöl

Blanda i och rör om. Sätt på locket igen och processen börjar om igen. Degen bör matas en gång i veckan om du vill hålla den vid liv.
Detta är ganska kul och spännande, man vet inte riktigt vad som händer. Ja..... kul om man har samma humor som jag vill säga.

Njut av denna start på vecka 9, det ska jag göra.
Kram // A

8 kommentarer:

  1. Mums , ha en härlig måndag kram Diana

    SvaraRadera
  2. Mina surisar har aldrig velat ta sig. :( Nån dag bubblar de med en nästa så är det helt dött. Får kanske testa med ekologiskt mjöl en gång.

    SvaraRadera
  3. Det var längesen jag satte en surdeg, men gott är det. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Va kul att baka sitt eget bröd :)

    SvaraRadera
  5. Kul med surdeg, det blir så gott bröd :)
    kram

    SvaraRadera
  6. Surdeg har jag aldrig riktigt fattat grejen med! Men gott blir det!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Jag som är hemkunskapslärare och har aldrig provat att baka med surdeg. Jag älskar dock att äta brödet så jag lär nog ta mig i kragen och försöka få till en deg inom kort.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Måste också sätta en surdeg. Det var längesedan nu:-) Är ju så himla gott med surdegsbröd!
    Lycka till:-)

    Kram Cecce

    SvaraRadera