torsdag 11 oktober 2012

Äpple

Nu har jag bestämt mig för att i  min värld heter det äpple och det är inte ofta jag låter så bestämd ska ni veta..haha. Vi i vår familj kör ett äppletema just för tillfället. Jag och mannen tänkte att vi provar göra saft av äpplena, hälften med kanel som är gott även varmt till vinterkalla dagar och hälften med vanilj som vi aldrig har provat. Så igår kokade jag saft. Blev inte mycket saft med tanke på att jag hade  mååånga äpple. Men hoppas att det blev desto godare.


Äpplesaft

3 kg äpple
4 dl socker
1 kanelstång eller 1 vaniljstång
1 krm natriumbensoat


Skär ner äpplena och lägg i saftamaja.(har du ingen saaftamaja går det bra att koka äpplena och sedan sila av saften.) Tappa av saften och koka upp med socker och kanelstång eller vaniljstång. Då saften kokat klart tillsätt natriumbensoat utblandat i lite vatten. Häll upp på flaskor och förvara i kyl.

(Är nog dax att byta tema nu)



Trevlig torsdag // A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar